יום רביעי, 18 בינואר 2012


ממתיקים מלאכותיים


ניתן לחלק את תזונתו בעולם, לתזונה לפני שהומצאו הממתיקים המלאכותיים, ולאחרי שהומצאו הממתיקים המלאכותיים. הממתיקים המלאכותיים נכנסו לחיינו לפני עשרות שנים, ומאז הם עולים לכותרות כל כמה שנים. יתרונותיהם, וחסרונותיהם לא כל כך ברורים לכולנו, וזאת מפני שישנן כל כך הרבה דעות בנושא.
הממתיקים המלאכותיים שיפרו את איכות חייהם של מיליוני חולי סכרת ברחבי העולם, שעד להמצאת הממתיקים המלאכותיים, נאלצו להימנע כמעט באופן גורף מאכילת דברי מתיקה. וזה עוד לפני שהתחלנו לדבר על העובדה שכל מי שיעבור לשתות משקאות "דיאט", שמכילים ממתיקים מלאכותיים, במקום שתייה ממותקת בסוכר, או מיצי פירות למיניהם, חוסך מאות קלוריות ביום. ובנוסף מפחית משמעותית את כמות הפחמימות הפשוטות שהוא צורך במהלך היום. דבר שמקל על מי מאיתנו שרוצים להנות מדברי מתיקה, ומשקאות מתוקים, מבלי לעלות את כמות הקלוריות היומית המותרת.
 

אז מהם בכלל ממתיקים מלאכותיים ?
ממתיקים מלאכותיים אינם תוספי מזון, בעלי טעם מתוק, שלא מכיליים בתוכם קלוריות. חשוב מאוד לשים לב שישנו הבדל גדול בין ממתיק מלאכותי, לבין ממתיקים טבעיים מופחתי קלוריות (פחמימות רב כוהליות), כמו: סורביטול, מניטול, קסיליטול. וישנו הבדל מובהק נוסף ביניהם ממתיק מלאכותי מופחת קלוריות מכיל 2.4-2.9 קלוריות לגרם. וממתיקים מלאכותיים מכילים אפס קלוריות לגרם ממתיק, בעוד שגרם פחמימה מכיל ארבע קלוריות. מרבית שוחרי הבריאות יאמרו לכם, שצריכת ממתיקים מלאכותיים מסוכת לבריאותכם. טענו גם בעבר שצריכה מוגברת של ממתיקים מלאכותיים עשויה לגרום לעליה בסיכון לחלות בסרטן. אולם עד כה לא נמצא שום מחקר שהוכיח קשר ישיר בין צריכת ממתיקים מלאכותיים להופעת מחלת הסרטן בבני אדם. כמו כן, היום ההמלצה היא להעדיף לתת לילדים משקאות הממותקים בממתיקים מלאכותיים על פני משקאות מתוקים רגילים, שמכילים כמויות סוכר גבוהות מאוד.

האם צריכת ממתיקים מלאכותיים עשויה לחבל בתהליכי ירידה במשקל?
בשלושת העשורים האחרונים, התפרסמו מאמרים רבים אשר ניסו לקשור צריכת ממתיקים מלאכותיים לעליה בתאבון, ובמשקל. ב-1986 התפרסם מחקר של האגודה האמריקאית לסרטן (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3714671), אשר מצא קשר בין צריכת ממתיק מלאכותי מסוג סכרין, לבין עליה במשקל בנשים בגילאים 50-69. ההבדל שנמצא היה של פחות מקילוגרם, ולא הצליחו להוכיח קשר, בין צריכת סכרין לאורך זמן לבין עליה במשקל. בשנת 1991 פורסם מאמר אשר סקר מספר מחקרים (http://www.ajcn.org/content/53/4/872.short) אשר בדקו השפעה של צריכת ממתיקים מלאכותיים על תאבון, ועליה במשקל. מהסקירה עלה דיווח על כך שלא הצליחו למצוא קשר בין צריכת הממתיק המלאכותי אספרטים לבין עליה בתאבון. במחקר זה גם מצאו שאין קשר בין צריכה מרובה של ממתיקים מלאכותיים לבין עליה במשקל, לאורך זמן.

האם מומלץ לצרוך ממתיקים מלאכותיים?
לא קיימת שום המלצה, לצרוך ממתיקים מלאכותיים. יחד עם זאת, אנו ממליצים להעדיף לצרוך משקאות ממותקים, וממתקים שמכילים ממתיקים מלאכותיים על פני סוכר. ובכך למנוע צריכה עודפת של סוכרים פשוטים, וקלוריות עודפות. לפי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) צריכה מתונה של ממתיקים מלאכותיים בטוחה לשימוש כל עוד היא נעשית בהתאם להמלצות המקובלות. קיימות הנחיות לגבי "רמה בטוחה" לצריכה של חלק מהממתיקים המלאכותיים. רמה זו הינה הרמה המקסימלית הנחשבת כבטוחה לצריכה יומיומית במשך החיים.
 

מה הן הרמות ה"בטוחות"?
הרמה הבטוחה לאספרטם הינה 50 מ"ג לכל ק"ג משקל גוף ליום, במבוגרים (שווה לכמות האספרטם שיש בעשרים פחיות דיאט קולה). הרמה הבטוחה לסכרין הינה 5 מ"ג לק"ג משקל גוף ליום. הרמה הבטוחה לסוכרלוז הינה חמישה מ"ג לק"ג משקל גוף . בפועל יוצא שגם הצרכנים הקבועים של משקאות הדיאט, והממתיקים המלאכותיים, לא ממש מגיעים לרמות שנחשבות מסוכנות.

ומה לגבי ילדים, ונשים בהריון?
אם בעבר היו ממליצים לא לתת לילדים ממתיקים מלאכותיים בכלל. היום בעולם שסובל ממגפה גלובלית של השמנה, נעדיף לתת לילדים ממתקים מלאכותיים על פני סוכר. אין שום מניע בצריכת ממתיקים מלאכותיים גם לילדים. כל עוד הצריכה מתונה ונעשית לפי ההגבלות המקובלות "לרמה הבטוחה", שנקבעה לפי ה-FDA. צריכה של 8-17 מ"ג אספרטם לק"ג משקל, נחשבת כבטוחה, בילדים בגילאים 2-5. נשים בהריון יכולת להשתמש בממתקים מלאכותיים במהלך ההיריון כולו. עם דגש על כך שיש להימנע משימוש בממתיק מסוג סכרין, שעלול לעבור לעובר דרך השלייה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה