יום ראשון, 12 בפברואר 2012

חסר בשעות שינה, ועליה במשקל

ב-48 השעות האחרונות, ישנתי שבע שעות. שבע שעות. מי שמכיר אותי יודע ששינה של פחות משבע שעות בלילה גורמת לי להיות עצבנית. אני חייבת את כל שעות השינה שלי, חייבת!!!

לא שמתי לב לזה שאני עצבנית, כי האמת היא שעברו עלי 48 שעות נפלאות. ביליתי, עבדתי, ונהניתי מכל רגע. הבעיה היא שבאיזה שהו שלב באמת נגמרתי. נעצמו לי העיניים, ונהייתי עייפה כמו שלא הייתי מזה זמן רב. כל זה היה יכול להיות טוב ויפה עד שפגשתי את ק' (חברה טובה) שהזכירה לי, שאני תמיד אומרת "שחוסר בשעות שינה, גורם להשמנה". באותו הרגע התחלתי קצת להילחץ. איך שכחתי ? ואיך לא שמתי לב, שאני באמת הרבה יותר רעבה, כבר כמה ימים, ולא קישרתי את העניין למחסור המטורף בשעות שינה.

אז מה באמת לשעות שינה, ולעליה במשקל?

בעשורים האחרונים, נוצרה מגפה כלל עולמית של השמנה. במקביל למגפת ההשמנה, נוצרה מגפה נוספת, והיא מגפת חוסר שעות השינה. החל ממחצית המאה הקודמת ועד היום, עולים הדיווחים על חסר בשעות שינה בעולם כולו. בשנת 1998 דווח בארה"ב כי רק 35% מהאוכלוסייה ישנה שמונה שעות בלילה, עד שנת 2005 אחוז זה ירד ל-26% מהאוכלוסייה.

בשנים האחרונות עלות העדויות לכך שמחסור בשעות שינה הינו גורם סיכון לעליה במשקל, והשמנה. הוצעו מספר מנגנונים, אשר קושרים מחסור בשעות שינה לעליה בסיכון להשמנה. החל מכך שמחסור בשעות שינה גורם לעייפות במהלך היום, אשר מובילה לירידה בכמות הפעילות הגופנית. ועד לשינויים נוירו-הורמונאליים אשר מתרחשים כתוצאה ממחסור בשעות שינה, ומשבשים את הבקרה ההורמונאלית על מנגנון הרעב והשובע, וגורמת לעליה בצריכה הקלורית במהלך היום.

מחקרים שבוצעו בילדים, ברחבי העולם הכן הוכיחו קשר בין מחסור בשעות שינה, לבין עליה במשקל, והשמנה. מחקר עוקבה שנעשה ביפן, ובדק  8,274 ילדים בני 6-7 שנים, מצא כי ככל שמספר שעות השינה יורד, כך עולה הסיכון להשמנה בילדים. ההמלצה עמדה על מינימום של עשר שעות שינה בלילה.

ולא רק בילדים. מחקר שנעשה על ידי איגוד הסרטן האמריקאי, וכלל בתוכו 1.1 מיליון נבדקים, מבוגרים. מצא, כי ישנו קשר בין מחסור בשעות שינה ורמות BMI (משקל לגובה) גבוהות הן בנשים, והן בגברים. המחקר מצא שככל שמשך השינה מתמשך, כך רמות ה-BMI נמוכות יותר. תוצאות אלו חזרו על עצמן גם במחקר קשר בין מספר שעות שנת לילה, ובריאות הלב.

ומה המנגנון שמביא לכך, שחסר בשעות שינה יביא לעליה במשקל ?

מסתבר שחסר בשעות שינה משבש את הבקרה ההורמונאלית התקינה שלנו, על מנגנוני רעב ושובע.
חסר בשעות שינה גורם לשיבוש הורמונאלי אשר מביא לעליה ברמות הורמון הגרלין (הורמון הרעב), ועליה ברמות הורמון הלפטין (הורמון השובע). בנוסף לשינויים ההורמונאלית, חשוב לזכור שככל שאנו ערים יותר שעות כך עולות ההזדמנויות שלנו לאכילה.

כמו כן, מחסור בשעות שינה משבש את מנגנון התרמו גנזה (בקרה על ההוצאה האנרגטית), ובכך גורם לנו לשרוף פחות קלוריות במהלך היום. בנוסף לכך שחסר בשעות שינה גורם לנו לעייפות, אשר מביאה לירידה בפעילות גופנית ספונטנית, אשר גם היא גורמת לירידה בהוצאה הקלורית היומית.





ומה ההמלצות ?
למרבה הצער, אין הנחיות חד משמעותיות לגבי שעות שינה. לא במבוגרים, ולא בילדים. יחד עם זאת מסקירת המחקרים שבוצעו עד כה. ניתן להסיק כי מינימום של שש שעות שינה דרוש למבוגרים. בעוד שלילדים, דרוש מינימום של כשבע שעות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה