יום שבת, 5 בנובמבר 2011

מזונות שמטיבים עם מערכת העיכול

מי מאיתנו לא סבל מכאבי בטן, עצירויות, שלשולים, או גזים. לפחות פעם בחייו. בין אם אנחנו מדברים על זה, ובין אם לא. כולנו סובלים מבעיות במערכת העיכול, במידה זו, או אחרת. הבעיה יכולה להיות כרונית, או בעיה שמגיעה מדי פעם וחולפת.

לא לחינם חברות המזון משקיעות סכומי עתק, בשיווק מזון שמקל על בעיות במערכת העיכול. יוגורטים פרוביוטים, מזון שמכיל סיבים תזונתיים, מזון פראביוטי, ועוד רבים. השאלה שתמיד עולה היא, מה היתרון של מזון כלשהו על מזון אחר, ואם אכן כדאי לנו להשקיע בקנית מזונות מסוימים, על מנת לסייע למערכת העיכול לפעול ביתר קלות ? או האם אנו יכולים להשיג את אותם היתרונות ממזון טבעי וגולמי ?

מי מאיתנו שסובל מעצירויות, וודאי נתקל בתרופות סבתא אשר יכולות להקל, ולסייע בפעילות מערכת העיכול. מי שביקר או קרא קצת על נטורופתיה, לבטח נתקל בהמלצות לטיפות או מזון ספציפי שיכול לעזור, ולשפר את המצב. בעיות במערכת העיכול הן לא עניין של מה בכך. הרגשה של נפיחות, הצטברות גזיים, או עצירות. הינן בעיות שעשויות לשבש את יומו, מצב רוחו, והרגשתו הפיסית של מי שסובל מהן. הדבר אף עשוי לגרום למצבים לא נעימים במקום העבודה או עם חברים.

אז מה אפשר לעשות כדי להפחית את הרגשה זו, ולסייע למערכת העיכול לפעול באופן מיטבי ?

איכלו תפוחי עץ - בנוסף לכך שתפוחי העץ עשירים בוויטמינים. הם גם מכילים סיבים תזונתיים רבים, בניהם פקטין. הפקטין אינו סיב תזונתי מסיס, אשר גורם לזירוז פעילות מערכת העיכול, ורכונה. ויש לו תכונה נפלאה נוספת, הוא מביא לתחושת שובע לארוך זמן, כך שאוכלים פחות.

הרבו באכיל דגנים מלאים וקטניות – מזונות אלו מכילים כמויות גבוהות במיוחד של סיבים תזונתיים. הסיבים התזונתיים גורמים לכך שמערכת העיכול תפעל טוב יותר, ובאופן כללי תפעל. כך שאכילת סיבים תזונתיים גורמת ליציאות תכופות יותר. חשוב לזכור שכאשר אוכלים מזונות עשירים בסיבים תזונתיים יש לשתות הרבה נוזלים.

איכלו יותר פפאיה - הפפאיה מכילה אנזימים, אשר עוזרים בפירוק המזון במערכת העיכול. אכילת פפאיה עוזרת במניעת יצירת גזים במערכת העיכול, ועוזרת לכל תהליכי העיכול והספיגה. ומי שלא מצליח למצוא פפאיה בשוק, יכול להסתפק בלקיחת אנזימי פפאיה, אשר מגיעים בקפסולות, לפני הארוחה.

שתו חליטות קמומיל, ושומר - חליטות אלו עוזרות בכך שהן מונעות יצירת גזים במערכת העיכול. כך ששתייה שלהן אחרי הארוחה, עוזרת להפחית תסמינים אלו באופן משמעותי. ובכך בעצם מונעת את תחושת הנפיחות שבאה בעקבות ארוחות דשנות.

מה עם שזיפים מיובשים - נכון זו נשמעת כמו תרופת הסבתא הכי בנאלית. אך השזיפים המיובשים מכילים בתוכם חומרים אשר באמת גורמים לניקוי מערכת העיכול, ועוזרים בזירוז פעילותה. הם טובים מאוד לטיפול בעצירויות.

איכלו מזונות מותססים – מזונות כמו, יוגורט, קוטג', ומיסו. הינם מזונות שעברו התססה על ידי חיידקים. תהליך התסיסה החיידקית גורם לכך שהמזון כבר עבר פירוק חלקי. למערכת העיכול הרבה יותר קל להמשיך לפרק מזון זה. ובכך אנו מקלים על פעילות מערכת העיכול, ומסייעים לו.

איכלו יותר אבוקדו - באבוקדו בינוני יש כ- 15 גרם סיבים תזונתיים, ובנוסף הוא מכיל חומצות שומן חד בלתי רוויות. הסיבים התזונתיים עוזרים ומסייעים בהפעלת מערכת העיכול, והשומן הבריא שבאבוקדו, עוזר לשימון מערכת העיכול ומסיע בריקון הקיבה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה